Proje Hakkında

Amaçlar ve Hedefler


Projenin temel amacı, yerel yönetimlerin COVID-19 salgınıyla birlikte hızlanan dijital dönüşümü temele alarak güvenlik yaklaşımı, siber risklerle mücadele, dijital yaşama uyum ve mekân bağımlılığının ortadan kalkması gibi durumları incelemektir. Araştırmanın bu temel amaç doğrultusunda hedefleri şunlardır:

  1. COVID-19 salgının ilk ortaya çıkmasıyla birlikte dijital dönüşümün tanımlanması,
  2. COVID-19 ile dijital dönüşüm arasındaki ilişkinin incelenmesi,
  3. COVID-19 ile hızlanan dijital dönüşümde ortaya çıkan siber güvenlik faktörünün incelenmesi,
  4. COVID-19 ile beraber gelen sosyal mesafenin etkilerinden olan uzaktan çalışma ve mekân bağımlılığının incelenmesi,
  5. COVID-19 ile geleneksel iş süreçlerinin dijital ortama aktarılmasıyla beraber dijital yaşama uyum sorunlarının incelenmesi,
  6. COVID-19 ile kamu hizmetlerinde ortaya çıkan risklerin ve fırsatların ortaya çıkarılarak incelenmesi,
  7. Belirlenen sorunlar için çözüm önerilerinin geliştirilmesi.

Yöntem


Araştırmada veriler, nitel araştırmanın doğasıyla uyumlu bir şekilde ağırlıklı olarak mülakat veri toplama araçları ile yapılacaktır. Bunun yanında başarı ve duyuşsal davranışları ölçmede ise nicel veri toplama araçları kullanılacaktır. Araştırmanın birinci aşamasında, bilgi ve yarı-yapılandırılmış formlar ile yöneticilerin görüşüleri alınacaktır. Araştırmanın ikinci ve üçüncü aşamasında ise kullanılan araçlar, eğer gerekirse araştırma amacına uygun olarak revize edilerek tekrardan değerlendirilecektir.

Mülakat: Görüşme tekniği, göremediklerimiz hakkında bilgi edinme ve gördüklerimiz hakkında ise alternatif açıklama yapma fırsatı vermesi gibi güçlü özellikleri (Glesne, 2013) nedeniyle nitel araştırmalarda sıklıkla tercih edilen bir tekniktir. Bu proje kapsamında yarı-yapılandırılmış görüşmelerden ve GZFT (SWOT) analizinden yararlanılacaktır. Esnek sorulardan oluşan yarı-yapılandırılmış görüşme, konuşma süresince farklı sorularla konunun açılmasına ve derinleşmesine, çeşitlilik ortaya çıkmasına ve konu hakkında yeni fikirlere ulaşılmasına yardım eder (Merriam, 2013). Söz konu görüşmelerde, görüşme formlarının yanında aynı zamanda ses kayıtları da görüşme yapılan kişinin onayı ile birlikte alınabilir. GZFT analizi ise kurum veya kuruluşların güçlü, zayıf yanlarını ortaya çıkarmak ve önüne çıkabilecek fırsat ve tehtitleri görmek için kullanılmaktadır. Bu kapsamda, dijital dönüşüm üzerine bir GZFT analizi de kurumlar için yürütülecektir.

Anket: Anket, bireylerden sözlü veya yazılı olarak bilgi almak için yapılır. Bireyden istenen bilgiler kendisi, çevresi veya kurumuyla ilgili değişik türden nicel ve nitel veriler olabilir. Bu bilgiler esas itibariyle yüz yüze görüşerek, posta ile yazılı olarak, telefonla veya internet ortamında sorarak elde edilir. Bu tekniklerin biri veya birkaçı birlikte de kullanılabilir; yani, aynı araştırmada hem yüz yüze anket yapılır hem de internet ortamından da yararlanılabilir (Arıkan, 2018). Güvenlik yaklaşımı, siber risklerle mücadele, dijital yaşama uyum ve mekân bağımlılığını belirlemek için anketlerden ve mülakatlardan yararlanılacaktır.

Dijital Dönüşüm

COVID-19 salgını yerel yönetimlerin bilişim altyapılarını, mevcut iş süreçlerini gözden geçirmeye zorlamaktadır. COVID-19'un yaygınlığı ve ayrıca çalışanların bu küresel meseleye yönelik davranışına bağlılığı dijital dönüşümü etkilemektedir. Dijital dönüşüm esas olarak kamu kurumlarının mevcut konumunu etkileyecek bu iki faktöre bağlıdır.

Dijital Dönüşüm

Covid-19

Bağımsız değişken olarak tanımlanan COVID-19, ülke ve dünya ekonomisini önemli ölçüde etkilemiştir. Bu özel salgın hem işlere hem de bireylere daha yüksek düzeyde sınırlamalar getirmiştir (Varshney ve Varshney, 2017). COVID-19 salgını yüzünden, yerel yönetim birimlerinde çalışanların sosyal mesafe kurallarına uyması beklenmektedir. Bu da yerel yönetimlerin dijital dönüşüme geçişini önemli bir şekilde etkilemiş ve bu süreci hızlandırmıştır.

Çalışanların Davranışı

Çalışanların davranışı bağımsız değişken olarak kabul edilmektedir. Bağımsızlığının arkasındaki temel neden, nüfusun COVID-19'un pandemisine yanıt olarak nasıl hareket edeceğidir (Liang ve Litscher, 2020). Bu salgının etkisiyle, çalışanlar gerekli önlemleri almalı ve buna göre hareket etmelidirler. Bu nedenle, kamu kurumu çalışanlarının davranışı dijital dönüşüm iş faaliyetlerini önemli ölçüde etkilemektedir. Doğal olarak, çalışanların davranışı mevcut süreçlerin dijitalleşmesi nedeniyle etkilenecektir. Bu nedenle çalışanlar, kamu kurumlarının, zorunlu olarak hızlı bir şekilde gerçekleştirdikleri dijital dönüşümü yerine getirmek için dijital dönüşüme güvenmelidirler (MoEngage, 2020).

Veri Analizi

Toplanan nitel verilerin analizi içerik ve betimsel analiz tekniğine göre çözümlenecektir. Nicel veriler ise daha çok betimsel istatistiki yollarla çözümlenip raporlanacaktır.

Geçerlik ve Güvenirlik

Bilimsel bir araştırmanın bulgularının inandırıcı, doğru ve güvenilir olması oldukça önemlidir. Bu da geçerlik ve güvenirlik tedbirlerin ne kadar ve nasıl uygulandığıyla ilgilidir. Her ne kadar bu iki kavram birbiriyle içe içe olsa da (Topu, Baydaş, Turan ve Göktaş, 2013) genel olarak güvenirlik, ölçmelerin tutarlılığı ile ilgili bir kavram iken geçerlik ise yapılan işlemlerin amaçlanan yapının hedefle uyumlu olma derecesi olarak ifade edilmektedir (Yurdugül ve Bayrak, 2012). Nitel araştırmalarda sıklıkla başvurulan geçerlilik uygulamaları arasında yer alan; sürecin ayrıntılı betimlenmesi, varsayım ve sınırlılıkların belirlenmesi, örneklem seçiminin gerekçesi ve özelliğinin ayrıntılı sunulması, araştırmacıların rollerinin belirlenmesi gibi uygulamalardan yararlanılacakken; güvenirlik amacıyla, işlem basamaklarında paydaşların katılımı ve uzman görüşüne başvurma, veri kaynağı ve veri aracı çeşitlemesi, nitel verilerde veri kaybını önlemek amacıyla kaydedici cihazlar ile kaydetme, katılımcı teyidi ve verilerin birden fazla araştırmacı tarafından bağımsız olarak çözümlenmesi ve sonuçların karşılaştırılması gibi tedbirlerden yararlanılacaktır. Araştırmanın her bir adımında yukarıda belirtilen geçerlik ve güvenirlik tedbirlerinden uygun olanlarından yararlanılacaktır.

İş Zaman Çizelgesi

Dijital dönüşüm

Risk Yönetimi

IP No En Önemli Riskler Risk Yönetimi(B Planı)
2

Pandemi sürecinin daha riskli hale gelmesi sonucu mülakatların aksaması

Online platformlar üzerinden bilişim yöneticileri ile erişim kurulması

4

Pandemi sürecinin daha riskli hale gelmesi sonucu anketlerin aksaması

Online anketin oluşturulması ve ilgili anketlerin çalışanlar tarafından doldurulmasının sağlanması

7

COVID-19 Süresince olası Siber Saldırı Vektörlerinin Oluşturulmasında Zorluk (Kurumların Siber Saldırıya uğrayıp uğramadığını bilmemesi)

Kurumlara saldırıya uğrayıp uğramadıklarını anlamaları için ihtiyaç halinde destek verilecektir. Firewall Logları, Active Directory kayıtlarının incelenmesi, Spam ve virüslü mailler ile Phising saldırılarını anlama yöntemleri aktarılacaktır.

7

COVID-19 süresinde görüldüğü gibi yüz yüze görüşmenin yasaklanması nedeni ile anket ya da mülakat yapılamaması

Ülkemizdeki pandemi yasaklarının yakın zamanda biteceği tahmin edilmektedir. Ancak pandemi yasaklarının devam etmesini gerektiren durumların oluşması halinde projenin başarılı şekilde ilerletilebilmesi için online toplantı yazılımları kullanılacaktır.

Yaygın Etki


Projeden Elde Edilmesi Beklenen Çıktı ve Etkilere İlişkin Bilgiler

Proje sonunda,
- Yerel yönetimlerin COVD-19 Pandemi sürecinde hangi faaliyetlerin yapılamadığı,
- Bu süreçte yerel halkın hangi hizmetlere ulaşamadığı veya gecikme yaşadığı,
- Çalışanların bu süreçten nasıl etkilendiği, (Çalışma süreleri açısından, fazla ya da az çalışma) yaptığı,
- Çalışanların vatandaşlarla yaşadığı sorunlar (iletişim ve hizmet açısından)
- Online çalışmanın getirdiği güvenlik riskleri tespit edilecektir.

Proje sayesinde,
- Yerel halkın pandemi nedeniyle ulaşamadığı veya geç ulaştığı hizmetlerin dijital dönüşümü sayesinde bundan sonraki süreçte zamanında ulaşılabilir olması,
- Çalışanların vatandaşlarla yaşadığı sorunları en aza indirmesi,
- Dijital dönüşüm sonrası muhtemel siber güvenlik risklerinin en aza indirilmesi
- Birçok hizmetin mekan bağımlılığından kurtularak yapılması amacıyla yeni yöntemlerin geliştirilmesi hedeflenmektedir.

Planlanan çıktıların sağlanması ile yerel yönetimler, hem vatandaşlara hizmetin zamanında sunulmasını sağlayabilecek, hem de mekan bağımlığını ortadan kaldırılarak, iş süreçlerini daha hızlı bir şekilde tamamlayarak kurumun ve vatandaşların zamandan tasarruf etmelerini sağlayacaklardır. Bunun da ekonomik olarak bir getirisinin olacağı öngörülmektedir.


Proje Çıktılarının Paylaşımı ve Yayılımı


Proje Çıktılarının Paylaşımı ve Yayılımı Tablosu

Etkinlik Türü
(Toplantı, Çalıştay, Eğitim, Web Sayfası, Görsel/Yazılı/Sosyal Medya vb.)
Paydaş / Olası Kullanıcılar Etkinliğin Zamanı ve Süresi

Toplantılar

Yerel Yönetim Yöneticileri

2 Saat

Eğitimler

Valilik, İl Özel İdare, Belediye Çalışanları

6 saat (Her biri için 2 saat)

Web Sayfası

Bartın İlinde yaşayanlar

Süresiz